Luisteronderzoek

Luisteraars zijn de drijfveer van radiostations. Inzicht in de wensen en behoeften van oude, huidige en potentiële luisteraars is van essentieel belang. Het luisteronderzoek van Right Marktonderzoek brengt op professionele wijze de loyaliteit, wensen en behoeften van de (potentiële) luisteraars in kaart. Dit inzicht geeft u de juiste handvatten om de doelgroep (beter) te bereiken. Klinkt dat niet als muziek in uw oren?

Als u het echt wilt weten...?

Right Marktonderzoek & Advies B.V.

T: 038 - 4212185 E: info@rightmarktonderzoek.nl Contact

Wat bieden de experts van Right Marktonderzoek?

  • Onderzoek op maat met professionele kwantitatieve- (online/schriftelijk) en kwalitatieve (diepte-interviews/focusgroepen) onderzoeksoplossingen, die passen bij uw organisatie en situatie
  • Heldere schriftelijke en / of online rapportages met samenvattende modellen en figuren
  • Rapportage op verschillende niveaus, bijvoorbeeld per luisteraarsgroep
  • Een samenvatting en / of presentatie van het resultaat voor u en/of uw medewerkers
  • Begeleiding bij het implementeren van het onderzoeksresultaat
  • Samenwerking met een ervaren radioconsultant
  • En altijd: een enthousiast team en persoonlijk contact

Methode

Luisteronderzoek kan kwantitatief, kwalitatief of in combinatie worden uitgevoerd: in ieder geval altijd op maat. De keuze voor de precieze methode hangt vooral af van uw wensen en het beschikbare budget.

Kwantitatief onderzoek biedt de mogelijkheid om een groot aantal potentiële luisteraars, oud luisteraars of huidige luisteraars te ondervragen. Hierdoor is er ook ruimte om te ‘zoeken’ naar specifieke doelgroepen en is er ruimte voor eventuele subanalyses (bijvoorbeeld naar luistergroep). In veel gevallen wordt gekozen voor een online onderzoek, bijvoorbeeld via een internetpanel, via een banner op de eigen website en / of via social media.

Kwalitatief onderzoek levert andere, meer diepgaande informatie op. Bij kwalitatief onderzoek wordt inzicht verkregen in de achtergronden van meningen en gedragingen van de doelgroep. Middels bijvoorbeeld groepsdiscussies of diepte-interviews kan diepgaand worden ingegaan op onderwerpen die van belang zijn voor uw radiostation, bijvoorbeeld redenen om niet te luisteren, bestaande of te ontwikkelen communicatiemiddelen en inzicht in de beleving rondom programma’s en / of presentatoren. Kwalitatief onderzoek biedt daardoor de mogelijkheid om samen met (potentiele) luisteraars naar oplossingen en verbeteringen te kijken.

Vragenlijst

In de vragenlijst kunnen onderwerpen worden opgenomen als:

  • luistergedrag (frequentie, zenders, etc.)
  • zapgedrag (wanneer en waarom zappen, etc.)
  • beoordeling / vergelijking met concurrenten
  • de wensen en behoeften bij een radiozender (muziek, nieuws, etc.)
  • beoordeling geluidsfragmenten (dj’s, reclame, muziekstijlen, etc.)
  • beoordeling (huidige / nieuw te ontwikkelen) communicatiemiddelen
  • beoordeling nieuwe concepten (programma’s / dj’s, etc.)
  • beoordeling website radiostation
  • achtergrondkenmerken (leeftijd, geslacht, etc.)

Rapportage

U ontvangt als resultaat een compleet overzicht met heldere uitkomsten op elk gewenst niveau. Een overzicht dat haarfijn laat zien wat de wensen en behoeften van uw (potentiële) luisteraars zijn. Met behulp van stoplichtgrafieken, word-clouds, spreidingsgrafieken, cirkeldiagrammen en quotes wordt in één oogopslag duidelijk wat de resultaten zijn. Hiernaast leveren wij to the point conclusies en doen desgewenst concrete aanbevelingen omtrent uw (potentiële) luisteraars (zie bijvoorbeeld de Case voor BNR Nieuwsradio).

Rapportage

Offerte?

Wilt u geheel vrijblijvend een offerte aanvragen? Neem gerust contact met ons op.

Offerte

Een aantal voorbeelden:

  • Right Marktonderzoek heeft onderzoek uitgevoerd voor BNR nieuwsradio.
  • Right Martkonderzoek heeft onderzoek uitgevoerd voor RTV Oost
  • Right Martkonderzoek heeft onderzoek uitgevoerd voor Sky Radio
  • Right Martkonderzoek heeft onderzoek uitgevoerd voor Radio 100%NL
  • Right Marktonderzoek heeft onderzoek uitgevoerd voor Omroep Zeeland
  • Right Marktonderzoek heeft onderzoek uitgevoerd voor Veronica
Alle opdrachtgevers

Lid van:

Een aantal klanten:

  • Right Martkonderzoek heeft onderzoek uitgevoerd voor Reggefiber
  • Right Martkonderzoek heeft onderzoek uitgevoerd voor gemeente Deurne
  • Right Martkonderzoek heeft onderzoek uitgevoerd voor gemeente Schouwen Duiveland
  • Right Martkonderzoek heeft onderzoek uitgevoerd voor De Leukste Taarten Shop
  • Right Martkonderzoek heeft onderzoek uitgevoerd voor Montemedia
  • Right Marktonderzoek heeft onderzoek uitgevoerd voor Nederland Positief
  • Right Marktonderzoek heeft onderzoek uitgevoerd voor Omroep Zeeland
  • Right Martkonderzoek heeft onderzoek uitgevoerd voor Fruit Masters
  • Right Martkonderzoek heeft onderzoek uitgevoerd voor DHL
  • Right Martkonderzoek heeft onderzoek uitgevoerd voor Nova College
  • Right Martkonderzoek heeft onderzoek uitgevoerd voor gemeente De Fryske Marren
  • Right Martkonderzoek heeft onderzoek uitgevoerd voor Nederlandse Spoorwegen

Right Marktonderzoek is lid van:

Als u het écht wilt weten...? Bel of mail ons!

Bel: 038 - 4212185