Luisteraars zijn de drijfveer van radiostations. Inzicht in de wensen en behoeften van oude, huidige en potentiële luisteraars is van essentieel belang. Het luisteronderzoek van Right Marktonderzoek brengt op professionele wijze de loyaliteit, wensen en behoeften van de (potentiële) luisteraars in kaart. Dit inzicht geeft u de juiste handvatten om de doelgroep (beter) te bereiken. Klinkt dat niet als muziek in uw oren?
Meer weten over wat wij voor u kunnen betekenen? Neem contact op voor een kennismakingsgesprek, incompany presentatie of offerte. Maak kennis met het ervaren team van Right Marktonderzoek.
Luisteronderzoek kan kwantitatief, kwalitatief of in combinatie worden uitgevoerd: in ieder geval altijd op maat. De keuze voor de precieze methode hangt vooral af van uw wensen en het beschikbare budget.
Kwantitatief onderzoek biedt de mogelijkheid om een groot aantal potentiële luisteraars, oud luisteraars of huidige luisteraars te ondervragen. Hierdoor is er ook ruimte om te ‘zoeken’ naar specifieke doelgroepen en is er ruimte voor eventuele sub-analyses (bijvoorbeeld naar luistergroep). In veel gevallen wordt gekozen voor een online onderzoek, bijvoorbeeld via een internetpanel, via een banner op de eigen website en/of via social media.
Kwalitatief onderzoek levert andere, meer diepgaande informatie op. Bij kwalitatief onderzoek wordt inzicht verkregen in de achtergronden van meningen en gedragingen van de doelgroep. Middels bijvoorbeeld groepsdiscussies of diepte-interviews kan diepgaand worden ingegaan op onderwerpen die van belang zijn voor uw radiostation, bijvoorbeeld redenen om niet te luisteren, bestaande of te ontwikkelen communicatiemiddelen en inzicht in de beleving rondom programma’s en/of presentatoren. Kwalitatief onderzoek biedt daardoor de mogelijkheid om samen met (potentiele) luisteraars naar oplossingen en verbeteringen te kijken.
In de vragenlijst kunnen onderwerpen worden opgenomen als:
U ontvangt als resultaat een compleet overzicht met heldere uitkomsten op elk gewenst niveau. Een overzicht dat haarfijn laat zien wat de wensen en behoeften van uw (potentiële) luisteraars zijn. Met behulp van stoplichtgrafieken, wordclouds, spreidingsgrafieken, cirkeldiagrammen en quotes wordt in één oogopslag duidelijk wat de resultaten zijn. Hiernaast leveren wij to the point conclusies en doen desgewenst concrete aanbevelingen omtrent uw (potentiële) luisteraars (zie bijvoorbeeld de Case voor BNR Nieuwsradio).
RapportageWilt u geheel vrijblijvend een offerte aanvragen? Neem gerust contact met ons op.
Offerte