Luisteronderzoek

Als u het écht wilt weten...

Gedetailleerde aanpak van luisteronderzoek

Luisteraars zijn cruciaal voor het succes van radiostations; hun voorkeuren en behoeften begrijpen is daarom van vitaal belang. Right Marktonderzoek voert luisteronderzoeken uit die zijn ontworpen om een diepgaand inzicht te bieden in de loyaliteit, wensen, en behoeften van zowel bestaande als potentiële luisteraars. Deze inzichten zijn essentieel voor radiostations die hun publiek willen uitbreiden en hun betrokkenheid willen verhogen.

Wilt u uw luisteraars beter begrijpen en bereiken? Neem vrijblijvend contact op met Right Marktonderzoek voor heldere inzichten en concrete acties.

Een videocall is zo geregeld – wij horen graag van u!

Contact

Luisteronderzoek

Methode

Luisteronderzoek kan kwantitatief, kwalitatief of in combinatie worden uitgevoerd: in ieder geval altijd op maat. De keuze voor de precieze methode hangt vooral af van uw wensen en het beschikbare budget.

Kwantitatief onderzoek biedt de mogelijkheid om een groot aantal potentiële luisteraars, oud luisteraars of huidige luisteraars te ondervragen. Hierdoor is er ook ruimte om te ‘zoeken’ naar specifieke doelgroepen en is er ruimte voor eventuele sub-analyses (bijvoorbeeld naar luistergroep). In veel gevallen wordt gekozen voor een online onderzoek, bijvoorbeeld via een internetpanel, via een banner op de eigen website en/of via social media.

Kwalitatief onderzoek levert andere, meer diepgaande informatie op. Bij kwalitatief onderzoek wordt inzicht verkregen in de achtergronden van meningen en gedragingen van de doelgroep. Middels bijvoorbeeld groepsdiscussies of diepte-interviews kan diepgaand worden ingegaan op onderwerpen die van belang zijn voor uw radiostation, bijvoorbeeld redenen om niet te luisteren, bestaande of te ontwikkelen communicatiemiddelen en inzicht in de beleving rondom programma’s en/of presentatoren. Kwalitatief onderzoek biedt daardoor de mogelijkheid om samen met (potentiële) luisteraars naar oplossingen en verbeteringen te kijken.

Vragenlijst

In de vragenlijst kunnen onderwerpen worden opgenomen als:

luistergedrag (frequentie, zenders, etc.)
zapgedrag (wanneer en waarom zappen, etc.)
beoordeling/vergelijking met concurrenten
de wensen en behoeften bij een radiozender (muziek, nieuws, etc.)
beoordeling geluidsfragmenten (dj’s, reclame, muziekstijlen, etc.)
beoordeling (huidige / nieuw te ontwikkelen) communicatiemiddelen
beoordeling nieuwe concepten (programma’s / dj’s, etc.)
beoordeling website radiostation
achtergrondkenmerken (leeftijd, geslacht, etc.)

Heldere rapportage

Aan het einde van het luisteronderzoek ontvangt u een uitgebreid rapport met duidelijke uitkomsten en to the point conclusies. Wij voorzien u van concrete aanbevelingen om uw programmering, marketing, en algehele strategie te optimaliseren. Ons doel is om ervoor te zorgen dat uw radiostation niet alleen voldoet aan de verwachtingen van uw luisteraars, maar deze overtreft, waardoor u een sterkere band opbouwt met uw publiek.
Alle rapportages

Rapportagevormen

Powerpoint
Online dashboards
Infographics
Presentatie

Cases

Onderwijs
Scholengemeenschap Lelystad
Scholengemeenschap Lelystad (SGL) zet een stap vooruit met de oprichting van ouderpanels, ondersteund door diepgaand tevredenheidsonderzoek van Right Marktonderzoek. Dit onderzoek onder leerlingen, ouders, en personeel biedt essentiële inzichten voor kwaliteitsbesprekingen en voldoet aan de normen van de onderwijsinspectie. Een strategische zet van SGL om betrokkenheid te vergroten en onderwijskwaliteit continu te verbeteren.
Bekijk
Zorg & Arbeid
Impegno
Ontdek hoe Impegno, in samenwerking met Right Marktonderzoek, een nieuwe aanpak in cliëntfeedback introduceert. Door over te stappen op korte, online enquêtes, afgestemd op het zorgtraject, verkrijgt Impegno diepgaande inzichten die de zorgverlening verder optimaliseren. Deze aanpak biedt directe, waardevolle feedback via een interactief dashboard, essentieel voor vraaggestuurde en resultaatgerichte zorg.
Bekijk
Milieu- en energie
Circulus
Ontdek in het recente klanttevredenheidsonderzoek van Right Marktonderzoek hoe inwoners binnen het verzorgingsgebied van Circulus de diensten van Circulus waarderen. Dit onderzoek biedt inzicht in de sterke punten van Circulus en identificeert kansen voor verdere verbeteringen.
Bekijk
Retail
Action
Ontdek hoe Right Marktonderzoek, door interviews in Action winkels, inzicht biedt in de impact van restyling van winkels. Deze gesprekken met klanten voor en na de vernieuwingen belichten essentiële aspecten van de klantbeleving en hoe deze is getransformeerd. Een kans voor Action om hun winkelervaring nog verder te optimaliseren.
Bekijk
Milieu- en energie
Rova
Ontdek hoe Right Marktonderzoek inzicht biedt in ROVA's sterke punten en kansen voor verbetering door diepgaande gesprekken met stakeholders. De kern? ROVA’s waardering voor professionaliteit tegenover een kans voor helderdere communicatie over innovatie en duurzaamheid.
Bekijk

Benieuwd naar wat Right ook voor u kan betekenen?

Vul nu het formulier in en één van onze experts neemt spoedig contact met u op.
Offerte