Bij kwalitatief onderzoek wordt er bij respondenten diepgaand doorgevraagd naar hun mening en achterliggende overtuigingen. Er wordt diepgaand ingegaan op bijvoorbeeld verwachtingen, behoeften en drijfveren van een doelgroep. Deze informatie wordt meestal door middel van groepsdiscussies (focus-groepen) of diepte-interviews verkregen. Een kwalitatief onderzoek heeft, anders dan bij kwantitatief onderzoek, vaak betrekking op een kleine steekproef. Neem vrijblijvend contact op en maak kennis met de ervaring van Right Marktonderzoek.
Deze vorm van onderzoek geeft diepgaande informatie door in te gaan op achterliggende motivaties, meningen, wensen en behoeften van de doelgroep. Het gaat in op het waarom van heersende meningen en bepaalde gedragingen. Daarbij worden bewuste motivaties van de doelgroep besproken. Ook kunnen onbewuste motivaties worden achterhaald door gebruik te maken van projectieve technieken. Daarnaast kan kwalitatief onderzoek goed worden ingezet om de doelgroep zelf te laten meedenken over onder andere de invulling van de verbeteringen van producten en een toekomstig beleid.
Kwalitatief onderzoek biedt de volgende voordelen:
Bij kwalitatief onderzoek geven de resultaten een indicatie van wat er leeft onder de doelgroep. In tegenstelling tot kwantitatief onderzoek, waar de resultaten statistisch representatief zijn.
Right Marktonderzoek kiest zelf de meest geschikte doelgroep voor een onderzoek. Op deze manier kunnen er respondenten worden geworven die passen bij de doelgroepomschrijving.
Kwalitatief onderzoek wordt, afhankelijk van de vraag, het onderwerp en de doelgroep, uitgevoerd in de vorm van diepte-interviews of groepsdiscussies. De resultaten die hieruit blijken worden verwerkt in een rapport, met sprekende citaten.
Meer weten over projectieve technieken?
Op basis van de doelgroep en de gewenste resultaten kan er een keuze gemaakt worden tussen groepsdiscussies en diepte interviews. Hieronder worden per methoden verschillende eigenschappen benoemd.
Eigenschappen van diepte-interviews
Wilt u meer weten over verschillende voor- en nadelen van onze kwalitatieve onderzoeksmethoden? Klik op onderstaande button.
Voor- en nadelen kwalitatief onderzoekWilt u geheel vrijblijvend een offerte aanvragen? Neem gerust contact met ons op.
Offerte