In een imago onderzoek kan ons RICH-model © (Right Image Chart) worden toegepast. Dit model is speciaal ontwikkeld voor imago-onderzoek en het laat in één oogopslag zien welk beeld de doelgroepen van een organisatie hebben. Er worden tegenstellingen voorgelegd, waarbij de respondent moet aangeven wat hij / zij het meest van toepassing vindt op de organisatie. Hierbij kan het beeld van verschillende doelgroepen naast elkaar worden getoond. Meer weten over ons RICH-model? Neem gerust contact met ons op.
Soms wordt in het onderzoek ook aandacht besteed aan het beeld dat de respondenten hebben van uw belangrijkste concurrenten. In dat geval wordt niet alleen gevraagd om uw organisatie op basis van de tegenstellingen te beoordelen, maar ook concurrenten. Dit kan voor de organisatie die zij (naast uw organisatie) het best kennen ofwel voor enkele van te voren vastgestelde concurrenten. Bij vergelijking met concurrenten corresponderen de in bovenstaande figuur getoonde gekleurde cirkels niet met een doelgroep, maar met een organisatienaam.
Voor vergelijking met concurrenten kan naast tegenstellingen ook alleen de positieve kant van een aspect (bijvoorbeeld ‘goede service’) worden voorgelegd. In dat geval wordt gevraagd of men het aspect meer bij uw organisatie of bij uw concurrent vindt passen.
Meer weten over imago-onderzoek? Klik op onderstaande button.
Imago onderzoek Terug naar Rapportages