Bij een tevredenheidsonderzoek kan er naast het meten van de tevredenheid ook worden gevraagd naar het belang dat de doelgroep hecht aan de betreffende aspecten. In dat geval kan een prioriteitenmatrix worden gemaakt. Hierin wordt tevredenheid afgezet tegen het belang, zodat inzicht wordt gekregen in welke aspecten het best kunnen worden verbeterd of worden uitgebouwd.
De nummers bij de bolletjes in de figuur corresponderen met de verschillende tevredenheidsfactoren die zijn bevraagd. Te zien is dat de ene factor (nr. 1) een redelijk lage tevredenheid heeft, maar tegelijkertijd kent men er een hoog belang aan toe. Verbetering / vergroting van de tevredenheid over het betreffende onderwerp heeft aldus een hoge prioriteit. Een andere factor heeft daarentegen een hoge tevredenheid en geen hoog belang (nr. 6).
Deze matrix wordt door ons vertaald naar zogenaamde urgentiescores. Een urgentiescore wordt berekend op basis van tevredenheid en belang. Een hoge score betekent een hoge urgentie voor verbetering (laag beoordeeld en hoog geprioriteerd).
Terug naar Rapportages